Izzivi družinskih podjetij: Po prenosu nasledstva na drugo generacijo propade vsako tretje podjetje

17. 02. 2017

»V Sloveniji se srečujemo s shizofreno situacijo – slovenski študenti v primerjavi s tujimi vrstniki ne naredijo dovolj za to, da bi prevzemali podjetja svojih staršev, po drugi strani pa se jim zdi samoumevno, da bodo prej ali slej postali nasledniki, direktorji v podjetjih. Če se niso pripravljeni odrekati, biti radovedni in pridobivati novih informacij, je vprašanje, ali bodo sposobni peljati podjetja naprej. Samo 53 odstotkov študentov je namreč takšnih, ki delajo v podjetju svojih staršev, kar je po mojem mnenju zelo malo,« je v okviru okrogle mize o družinskem podjetništvu in izzivih o prenosu lastništva na potomce, ki jo je organiziral Klub slovenskih podjetnikov, povedal doc. dr. Mitja Jeraj, predavatelj in raziskovalec na Fakulteti za podjetništvo GEA College.

 

Z zbranim občinstvom je delil še druge izsledke mednarodne raziskave Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey (GUESSS), ki smo jih javnosti predstavili v začetku februarja, kot edina institucija, ki v Sloveniji izvaja omenjeno raziskavo. »Raziskava priznanega švicarskega raziskovalnega inštituta univerze v St. Gallenu, v katero je bilo vključenih rekordnih 51 držav in več kot 200.000 študentov z vsega sveta, je med drugim pokazala, da je podjetništvo v Sloveniji še vedno bolj alternativa za primer, če ne dobimo druge zaposlitve, in ne izbira, ki izhaja iz želje po svojem podjetju, ki bi ga gradili dolgoročno. V primerjavi z drugimi državami je v slovenskem prostoru tudi manj študentov, katerih starši podjetniško tradicijo prenašajo na svoje otroke,« je še poudaril doc. dr. Mitja Jeraj, ki je vodil raziskavo GUESSS v Sloveniji.

 

Dr. Mitja Jeraj, predavatelj na Fakulteti za podjetništvo GEA College, je spregovoril o mednarodno priznani raziskavi GUESSS

 

Na GEA College, v okviru katere že 20 let deluje tudi Fakulteta za podjetništvo GEA College, dajemo velik poudarek družinskemu podjetništvu. Ta je kot predmet vključen v študijski program že od zgodnjih začetkov, saj kar 43 odstotkov naših študentov prihaja iz družinskih podjetij. »Družinska podjetja kot oblika lastništva prevladujejo ne samo v svetu, temveč tudi v Sloveniji, zato se vedno bolj zavedamo njihovega pomena. Zadnji podatki kažejo, da je v EU več kot 60 odstotkov podjetij družinskih, v Sloveniji pa kar 83 odstotkov,« je na okrogli mizi povedala doc. dr. Marina Letonja, predavateljica in raziskovalka na Fakulteti za podjetništvo GEA College, ki je predstavila tudi izsledke svoje raziskave o prenosu inovativnosti med generacijami v družinskem podjetništvu. »Spodbujanje inovativnosti je ena ključnih prednosti družinskih podjetij pri zagotavljanju dolgoročne uspešnosti in obstoja podjetja na trgu. Pomembno pa je, da se predaja podjetja naslednji generaciji zelo skrbno in pravočasno načrtuje. Ustanovitelji morajo biti pripravljeni izpustiti podjetje iz rok in zaupati svojim naslednikom, ti pa morajo biti pripravljeni, da nasledstvo in vse odgovornosti, ki pridejo s tem, tudi prevzamejo,« je poudarila doc. dr. Marina Letonja, ki je preučevala inovativnost v manjših družinskih podjetjih v Sloveniji.

 

V raziskavi se je srečala še z eno zanimivo ugotovitvijo: »Podjetja, ki so jih že prevzeli nasledniki, so v zadnjih petih letih ustvarila več tehnoloških inovacij kot tista, ki jih še vodijo ustanovitelji. To je kar presenetljiv podatek, če upoštevamo, da ima večina naslednikov izobrazbo s področja poslovnih ved in ne tehničnih.«

 

Dr. Marina Letonja, predavateljica na Fakulteti za podjetništvo GEA College, je predstavila izsledke o prenosu inovativnosti v podjetjih

 

V Sloveniji naj bi si tako kar 86 odstotkov lastnikov družinskih podjetij želelo prenesti lastništvo in upravljanje na naslednjo generacijo. Pogosto pa poslovanje po prenosu podjetja ni več uspešno oziroma do njega sploh ne pride. Po prenosu nasledstva na drugo generacijo namreč propade vsako tretje podjetje, po prehodu na tretjo generacijo pa preživi le še vsako sedmo.

 

Eno izmed pozitivnih zgodb na tem področju pišejo v mednarodno uveljavljenem podjetju Lotrič Meroslovje. »Odgovornost prevzeti podjetje s 110 zaposlenimi od svojih staršev je zelo velika. Najprej je moja želja, da se izkažem pred sodelavci. Mislim, da sem nekaj že dosegla. Veliko dela je potrebnega, da pokažeš, kdo si in kakšna so tvoja načela. Strah je manjši, če imaš čas, da se dokažeš in da lahko postopoma prevzameš podjetje,« je o strahovih pred prevzemom vodenja družinskega podjetja povedala Maja Lotrič, diplomantka Fakultete za podjetništvo GEA College, ki bo z bratom in sestro v prihodnosti peljala naprej uspešno družinsko podjetja iz Selc. Tega je pred skoraj 26. leti ustanovil njen oče Marko Lotrič, ki je še vedno direktor podjetja. »Ko vidiš starše vsak dan delati, kar imajo radi, si tudi ti želiš tega. Želiš si biti del tega življenja, del podjetja. Pomembno je, da imaš rad to, kar delaš. Moja naloga je, da podjetje skupaj z bratom in sestro popeljem še višje in da bomo še boljši,« je še dodala Lotričeva, ki v podjetju skrbi za področje marketinga.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial