Kaj je posebnost vodenja medijske družbe z več kot 2100 zaposlenih?

03. 04. 2017

Zapisala: Sandra Krinickyte

 

Kaj je bistvena razlika med javnim zavodom in gospodarsko družbo? Marko Filli, generalni direktor RTV Slovenija, pravi, da je glavni cilj gospodarske družbe – čim večji dobiček. Medtem ko javni zavod dobi denar, da izvaja svojo dejavnost, ki je usmerjena v dobrobit javnosti. Z g. Fillijem smo se pogovarjali o posebnostih menedžmenta v javnem mediju, ki zaposluje preko 2100 ljudi, prav tako nam je razložil pomen javnega medija in povedal nekaj zanimivosti o oglaševanju na televiziji in radiu.

 

Že na začetku je g. Filli zatrdil, da tudi javni zavodi potrebujejo profesionalno vodenje in menedžerje, ki znajo voditi in so strokovnjaki na določenem področju. Dilema je, kaj je boljše: biti menedžer in se naučiti stroke ali biti strokovnjak in se naučiti menedžmenta. Njegova izkušnja je slednja, saj je magister elektrotehnike, ki se je veščin vodenja naučil na različnih dodatnih izobraževanjih.

 

Plačevanje RTV prispevka verjetno ni najbolj priljubljeno. Torej kakšen pomen ima javni medij in zakaj sploh mora takšen medij, ki dobi javna sredstva, obstajati? G. Filli nam je na to odgovoril, da v družbi obstaja interes proizvajati vsebine, ki so v dobro javnosti in je podal nekaj primerov. Predvajanje oddaj za otroke, oddaj o kulturi, umetniških in dokumentarnih filmov, koncerta simfoničnega orkestra, opere ali drame se ne splača, ker je njihova gledanost prenizka in zato stroškov samo z oglasi enostavno ne bi pokrili. A potreba po tovrstnih oddajah in vsebinah, ki vzdržujejo in ohranjajo kulturni in jezikovni nivo, še vedno obstaja. Denar, ki ga dobijo, prav tako namenijo snemanju dokumentarnih filmov, pripravi oddaj v jeziku avtohtonih narodnih manjšin v Sloveniji, prilagajanju oddaj za slepe in gluhe. Torej spet govorimo o stroških, ki jih ni mogoče pokriti z oglaševanjem ali drugo tržno dejavnostjo. Vendar potreba še vedno obstaja in dolžnost socialne države je, da omogoči dostop do tovrstnih vsebin. Pravica do vsebin, ki vzdržujejo kulturni nivo družbe, je med pravicami do šolstva, zdravstva in drugih. Kot je izrekel g. Filli: »Čim več zagotovljenih pravic, tem bolj socialna država.«

 

Eden najbolj pomembnih vidikov javnega medija je politična in gospodarska neodvisnost. Tukaj je naš gost izpostavil prednost RTV Slovenija, kot medija, ki ni odvisen od prihodkov iz oglaševanja in ima zagotovljeno financiranje, ki ni odvisno od vlade. Če je javni medij financiran neposredno iz proračuna države, obstaja nevarnost politične pristranskosti, ker v tem primeru vlada odloča o velikosti zneska, ki ga bo namenila. Zato izbrani poslanci in stranke, ki imajo večino, lahko pritiskajo na medij, da jih prikažejo na en ali drugačen način. Podobna nevarnost obstaja, če je medij odvisen od prihodkov iz oglaševanja. Gospodarska družba, ki veliko oglašuje na določenem mediju, lahko pritiska na medij, da jih prikažejo samo v dobri luči, čeprav je ta gospodarska družba v preiskavi ali vpletena v kakšen škandal.

 

Kako pa izgleda delo v tako veliki medijski družbi in ali je opravljanje tržnih dejavnosti v javnem mediju drugačno? Gospod Filli je priznal, da je oglaševanje za njega eno najbolj zanimivih dejavnosti, ker na tem področju konkurirajo z ostalimi mediji. Vendar imajo pri tem, ker so javni medij in delujejo v skladu z Zakonom o Radioteleviziji Slovenija (ZRTVS-1A), dodatne omejitve. Komercialne televizije lahko na uro predvajajo 12 minut oglasov, med tem ko so na RTV Slovenija oglasi omejeni na 9 min na uro od 23. do 18. ure, takrat ko je gledalcev največ, od 18. do 23. ure, pa na 7 minut na uro. Naš gost je tudi razkril, da je med vsemi tremi mediji: TV, radio in spletni portal, TV še vedno najbolj dobičkonosen in za družbo ustvari približno 10 mio. dodatnega dobička, med tem ko spletni portal skupaj z radijem ustvarita okoli 3 mio.

 

Gospod Filli je priznal, da upravljanje tako velike medijske družbe, ki je razdeljena na več oddelkov, ni enostavna naloga. Nadzor večih nadzornih organov, člani katerih niso iz medijskega okolja, včasih lahko zadevo še bolj oteži. Dodal pa je, da je nadzor vsekakor potreben, sicer lahko drugače pride do samovolje, vendar je usklajevanje mnogih interesov precej težka naloga, še posebej ko želiš uvesti določene spremembe.

 

Bistvo je, da je javni medij značilnost vsake socialne in demokratične države, ki zagotavlja korekten, kakovosten in objektiven vir novic in skrbi za vzdrževanje in ohranjanje nivoja kulture. V Evropi bomo težko našli državo, ki ne bi imela javnega medija, ki je financiran iz državnih sredstev. Edina razlika je, da je v nekaterih državah javni medij financiran iz proračuna, kar lahko negativno vpliva na objektivno poročanje o dogajanju v politični sferi, še posebej v času volitev in drugih pomembnih političnih dogodkov, kot je na primer referendum.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial