Inovacije naših študentov navdušujejo
Avtor: dr. Dario Berginc
Vse se začne z inovacijo
“Podjetje ima dve in samo dve temeljni nalogi: trženje in inoviranje,” je eden najbolj znanih citatov Petra Druckerja, največje svetovne avtoritete s področja menedžmenta. Če ni inovacij, ni podjetništva. S tega vidika je pomembno, da se inovativni potencial, ki gradi podjetniško miselnost, odkriva zgodaj.
Študenti podjetništva so pogosto prava zlata jama inovativnih idej in konceptov, saj razmišljajo drugače, izven ustavljenih vzorcev. V podjetjih, ki so za takšne iniciative odprta, lahko tudi aktivno sodelujejo pri razvoju novih izdelkov in storitev.
Odkrivanje inovacij že v 1. letniku
V 1. letniku GEA College – Fakultete za podjetništvo imajo študentje pri predmetu Ustvarjalnost in inovativnost v podjetništvu, kjer delo vodi in mentorira doc. dr. Andrej Pompe, vsako leto timski izziv – kreirati inovativen produkt in ga predstaviti kar se da prepričljivo, vse z namenom, da bi ga morda nekega dne predstavili potencialnim investitorjem ali pa bi se sami lotili uresničitve lastne inovativne rešitve.
Primer predstavitve prototipa v živo
Študentje, v timu sodelujejo trije, morajo pripraviti mnogo več kot le idejo inovativnega produkta. Raziskati morajo tržne potenciale, ugotavljati kakšne spremembe v življenju ljudi bi se zgodile zaradi novega produkta, kakšni so tehnološki in stroškovni izzivi. Pri tem je pomemben tudi način, kako predstavijo svojo rešitev, in do kakšne mere znajo pripeljati produkt, da ga javnost prepozna v čim bolj verodostojni obliki.
Pri izdelavi podjetniške ideje mora biti izpolnjenih več pogojev. Po mnenju dr.Pompeta mora dober podjetnik razumeti tako poslovne kot tehnične in človeške procese, zanimati ga morajo trg, ljudje na trgu in predvsem prihodnost: »Trg navdušujejo inovativni produkti, ki lajšajo življenje na kateremkoli nivoju, nove rešitve starih problemov, nove uporabe, drugačne oblike, skrajšani postopki, drugačne komunikacije, nove oblike zaposlitve.«, poudarja dr. Pompe.
Inovativne ideje se predstavijo
Pri vsaki generaciji posebej je po mnenju dr. Pompeta pred njim izziv, ali bo določeno generacijo uspel usposobiti, da razmišlja drugače, odprto, da vidi probleme tam, kjer jih drugi ne zaznavajo in da v rešitvah zanje prepoznajo možnost dobrih podjetniških idej. Zaenkrat ga nobena generacija ni razočarala in z optimizmom gleda tudi v prihodnost. Vsako leto se veseli zaključnih predstavitev prototipov in tudi letos je bil priča rešitvam, ki navdušujejo.
»Tako kot vsako leto, sem bil tudi letos prijetno presenečen nad zamislimi, ki so jih študentje pripravili v okviru seminarske naloge Prototip. Med drugim so oblikovali BigFoot opornico, ki pomaga poškodovancem pri zvinu noge, izdelek Mooring cleaner za potrebe navtike, nagrobno svečo Holy-wood in multifunkcijski zložljivi Geotrikotnik«, zaključuje dr. Pompe.
BigFoot – opornica za gleženj
Holly-Wood – lesena nagrobna sveča
Zložljivi geotrikotnik
MooringCleaner – čistilec navtičnih vrvi
Zmagovita ideja je JAJOCID
Predstavitev zmagovite ideje in ekipe (Jajocid – uničevalec polžev)
Na tekmovanju je zmagala ideja z imenom JAJOCID, ki so jo razvili študenti Živa Celar, Urh Markelj in Jaka Bukovec. Kot pravi dr. Pompe, je bila odločitev vse prej kot lahka, odločili pa so kriteriji inovativnega načina razmišljanja: Pri zmagoviti podjetniški ideji gre za inovacijo, ki odganja polže na gredicah. Vrlin zmagovite ideje, kot navaja dr. Pompe, je več: »Gre za okolju prijazen izdelek, ki temelji na principu krožnega gospodarstva, saj se organski odpadki predelajo, po uporabi izdelka pa se ta popolnoma razgradi. Pri tem je surovina zagotovljena, saj bo le-ta obstajala vse dokler bodo ljudje jedli jajca. Idejo nadalje odlikujejo dokaj nizki stroški izdelave – celoten postopek je vezan predvsem na mletje jajčnih lupin in kasnejše pakiranje. Možnost pakiranja praktično in okolju prijazno embalažo daje ideji dodatno ekološko noto. Ekipa je s pomočjo raziskave trga ocenila, da je na slovenskem trgu dovolj potencialnih odjemalcev. Primerno je dodelala tudi vizualno podobo izdelka, hkrati pa so študentje idejo tudi odlično predstavili.«
»Ideja je ves čas med nami, samo opaziti jo je potrebno«
dr. Andrej Pompe
Vsakodnevno se srečujemo s problemi, ki nam po eni strani lahko otežujejo življenje, po drugi pa nam lahko predstavljajo perspektivne podjetniške priložnosti. Dr. Pompe pri tem poudarja, da je eden od ključnih kriterijev, ali bo določena podjetniška ideja uspela, izvirnost, ki temelji na dejstvu »Ideja je ves čas med nami, samo opaziti jo je potrebno«.
Če imate problem, se morate najprej zavedati, da niste edini, ki imate prav ta problem. Ste pa lahko edini, ki rešite ta problem zase in za druge preko inovativne in uspešno realizirane podjetniške ideje. Na probleme tako začnete gledati kot na izzive, na izzive pa kot na nove priložnosti za vašo nadaljnjo podjetniško kariero.
Dr. Dario Berginc je asistent in koordinator projektov na GEA College – Fakulteti za podjetništvo ter raziskovalec s področja podjetništva in menedžmenta. V svoji doktorski disertaciji je proučeval strateško orientacijo menedžerjev, način odločanja in njihovo percepcijo uspešnosti. V svoji karieri je delal kot svetovalec podjetjem na področju poslovnega načrtovanja in pridobivanja evropskih sredstev, čemer si je pridobil dragocene izkušnje na področju povezovanja podjetniške teorije in prakse.