Poslovni protokol pri mednarodnem poslovanju

01. 04. 2016

Poslovni protokol pri mednarodnem poslovanju

Zapisala: Tamara Lemut, dipl. ekon.

 

Z nastankom globalizacije so nastali novi načini organizacije podjetij, mnoge nove priložnosti in izzivi. Vse več podjetij se odloča za globalno poslovanje. Poznavanje bontona, vedenja in medkulturne komunikacije so postali ključni elementi  za uspešno poslovanje. Protokol ni več dodeljen samo za mednarodne diplomatske skupnosti, zato je njegovo razumevanje in poznavanje nujno za vsakogar, ki se ukvarja z globalnim poslovanjem. Poslovni protokol ima trdno podlago v kulturi posamezne države, čeprav se s časoma nekatera pravila spreminjajo, določene oblike pa ostanejo za vedno. Vsaka država ima svojo kulturo, običaje in način poslovanja in prav zaradi tega so v nekaterih državah določeni načini poslovnega komuniciranja sprejeti kot nekaj običajnega, drugje pa veljajo za nesprejemljivo.

 

EVROPA

Evropa je po naravnih kot družbenih značilnostih zelo raznolika celina in čeprav se zdi na prvi pogled poslovanje med evropskimi državami podobno, obstaja veliko kulturnih razlik. Na splošno gledano smo evropejci dokaj formalni glede svojih navad in običajev. Največje razlike najdemo med severom in jugom in ena tistih bolj pomembnih razlik je odnos do časa in prostora.

Razlike med Evropskimi državami in Slovenijo

VELIKA BRITANIJA

  • Točnost in časovna omejenost sestankov
  • Obdarovanje ni v praksi
  • Konservativna klasična obleka
  • Poslovni obedi so namenjeni druženju

ŠVEDSKA

  • Poudarjen očesni kontakt, usmerjenost glave in telesa k sogovorniku
  • Pravila oblačenja precej ohlapna

RUSIJA

  • Poslovna srečanje se pričnejo z zamudo
  • Dobra pripravljenost na sestanke
  • Ne poznajo gestike in mimike
  • Odločajo vodje

ŠVICA

  • Točnost
  • Formalnost poslovnih srečanj

ŠPANIJA

  • Direkten pristop
  • Neformalni pogovor pred začetkom sestanka

ARABSKE DRŽAVE

Kultura in običaji se zelo razlikujejo od zahodnih in vera igra pomembno vlogo v poslovnem svetu. V času molitev bodo prenehali s kakršnimi koli opravili v tem času. Alkohol in svinjina sta strogo prepovedani. V času ramadana,  se ni priporočeno dogovarjati za poslovne obiske. Ženske in moški niso enakopravni, nekoliko drugače je v razvitem arabskem svetu, kjer tudi ženske najdemo na vodilnih položajih. Rokuje se vedno ob srečanju in odhodu, moški se z žensko ne rokuje, edino v kolikor sama prva ponudi roko. Zelo cenijo prijazen, pošten odnos in zanje je vsakdo potencialne prijatelj, v kolikor izrazijo željo pri prijateljstvu, pomeni da jim je podjetje všeč.  Darila so priporočena, primerno je podariti komponente z logotipom. Zelo žaljivo je izraziti kritiko oz. kritizirati v javnosti oz. se s čim ne strinjati, saj so zelo občutljivi na besedno izražanje. Prav tako se je priporočljivo izogibati temi kot sta politika in vera.

Razlike med Združenimi arabskimi emirati in Slovenijo

ZDRUŽENI ARABSKI EMIRATI

  • Vpliv vere na poslovanje
  • Rokovanje
  • Sprejemanje stvari z desno roko
  • Dolgotrajna pogajanja in hitra realizacija
  • Odločitve sprejema lastnik podjetja
  • Konservativno oblačenje
  • Poslovno obdarovanje – prepovedano podarjanje alkohola in svinjine

AMERIKA

Severna Amerika – ZDA –  Kultura poslovanja velja za zelo sproščeno, radi se šalijo in smejijo, zato so šale povsem dobrodošle. Cenijo neobremenjenost in prijaznost. Politika, rasa in vera so teme, ki se jih je treba izogibati. V komunikaciji so neposredni, zato bodo povedali, če se ne strinjajo in enako pričakujejo od nasprotnika. Poslovanje poteka v zelo hitrem tempu. Usmerjeni so v prihodnost, odprti za dobre ideje in inovacije.

Latinska Amerika  – Brazilija – Brazilci sicer slovijo kot zelo odprt, vendar pri poslu je pomembno, da si pridobimo njihove zaupanje, velik poudarek dajo na sama priporočila. Moški in ženske se med seboj rokujejo, vsaj med prvim srečanjem, kasneje se ženske ob pozdravu objamejo in poljubijo na lica. Sestanki potekajo zelo dolgo in predno se sprejme končna odločitev je potrebno kar nekaj srečanj. Velik poudarek dajo na obleko in nemalokrat sodijo po njej. Nemalokrat pa se zgodi, da zaradi svojega temperamenta odreagirajo čustveno.

Razlike med Ameriko in Slovenijo

ZDA

  • Točnost, hiter tempo poslovanja
  • Konservativna obleka
  • Ločevanje poslovanja od osebnih odnosov

LATINSKA AMERIKA

  • Neformalni pozdravi (objem)
  • Hierarhična struktura podjetja
  • Počasen tempo pogajanj
  • Pomembnost kodeksa oblačenja

AZIJA

Azijcem je pomen odnosov zelo pomemben. Še posebej prvi vtis in v nadaljevanju vzpostavitev dobrih in dolgoročnih odnosov, zato predno se odločijo za sodelovanje, želijo poslovnega partnerja spoznati. Komunikacije poteka zelo na umirjeni ravni in enako kot pri Arabcih se je treba izogibati raznega kritiziranja in nestrinjanja v javnosti, beseda ne velja za nevljudno. Veliko spoštovanje gojijo do starejših ljudi, saj menijo da starost pomeni modrost in izkušnje zato tudi običajno zasedajo tudi višje položaje. Ob pozdravu se priklonijo, vendar vse bolj v ospredje prihaja rokovanje. Običajno imajo 3 imena prvi je priimek. Pomembno je da se izogibamo odrezavi komunikaciji in prav tako so prepovedni kakršni koli dotiki sogovornika. V večini azijskih držav je prepovedano kazati stopala, zato nikoli ne sedimo s prekrižanimi nogami, tako da se vidijo.

 

Razlike med Kitajsko in Slovenijo

KITAJSKA

  • Neverbalna komunikacija – brezizrazna obrazna mimika
  • Rokovanje – prvi se rokujejo moški, nato ženske
  • Predaja in sprejemanje vizitk/dokumentov z obema rokama
  • Črno-bele prezentacije, gradiva
  • Počasen tempo poslovanja
  • Prepoved javnega obdarovanja

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial