Zakaj je prenos lastništva v družinskem podjetju tako problematičen?

22. 06. 2021

Odstotek družinskih podjetij v Sloveniji je presenetljivo visok, in sicer kar 83 odstotkov teh je v družinski lasti. Podatki kažejo, da se v eni od faz v življenjskem ciklu blagovne znamke številni soočijo s problemom nasledstva oziroma s prenosom podjetja na mlajše generacije. Kako uspešno in pravilno izpeljati prenos lastništva v družinskem podjetju na naslednjo generacijo je zagotovo izziv, s katerim se na neki točki soočijo vsi deležniki.

Gre namreč za zelo kompleksen proces, zato ne čudi, da prenosa dejavnosti ne preživi kar dve tretjini družinskih podjetij. Uspe le tistim, ki se tega lotijo procesno že pred upokojitvijo staršev.

Največkrat najbolj problematično situacijo, ki se pojavlja, ustvarijo starši, ki tudi po upokojitvi želijo voditi podjetje. Glavni razlog za to je strah, da potomci ne bodo zmogli sami peljati te zgodbe naprej.

Potem sledijo nasledniki, ki niso zares motivirani za prevzem in se jih v to prisili. Po zadnjih podatkih je zgolj 9 odstotkov zares motiviranih za prevzem in nadaljnje uspešno vodenje družinskega podjetja.

Velika težava nastane tudi, ko starši pozabijo na prevzemnike prenesti odgovornost, znanje in izkušnje. Prenos lastništva v družinskem podjetju se mora namreč zgoditi postopno in se nikakor ne sme čakati na upokojitev.

Pogosto se zgodi, da imajo nasledniki drugačne predstave o tem, na kakšen način bi se moralo podjetje voditi, pa jim starši tega ne dovolijo. Ker če je bilo podjetje uspešno do te točke, zakaj bi karkoli spreminjali. Poleg tega je generacija staršev bolj navezana na svoje podjetje in ga dojemajo kot svojega otroka, medtem ko nasledniki razmišljajo že bolj oportunitetno – kaj jim to prinaša, je vredno njihovega časa in ali so poklicani za to.

In nenazadnje so tu še bratje in sestre, ki želijo previsoka izplačila za nadomestilo svojih deležev. Torej, podjetja ne bodo prevzeli, želijo pa bogato poplačilo.

Primer dobre prakse prehoda med dvema generacijama je, ko se starši umaknejo iz podjetja in po upokojitvi nudijo pomoč v obliki svetovanja. Prenos lastništva v družinskem podjetju je tema, o kateri se je treba začeti pogovarjati pravočasno in postopoma skupaj določiti družinsko vizijo.

Zato ne odlašajte in ne čakajte do upokojitve ter predajte odgovornosti najmanj tri leta pred tem.

Na kakšen način do lahkotnega prehoda, pa izveste na delavnicah Inkubatorja GEA College.

 

 

Primer dobre prakse: Kratochwill

V zgodbi iz Inkubatorja smo predstavili Špelo Kratochwill, ki z nami sodeluje v sklopu projekta, ki ga izvaja Inkubator GEA College – Prenos lastništva v družinskih podjetjih, ki je sofinanciran s strani SPIRIT Slovenija in Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo. Za nas je spregovorila o prevzemu družinskega podjetja, kaj vse to prinaša in s čim vse se na poti prenosa srečujejo.

Prijavite se na strokovna predavanja!

 

Preberite si še Zakaj se trajnost podjetju vedno splača.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial